Tre tips til den gode nattesøvn

0

Fokusset på søvn har måske aldrig været større end i dag, hvor det er muligt at købe adskillige bøger om emnet og finde alskens information om, hvad man kan gøre for at sove bedre om natten. Dette hænger nok sammen med, at flere danskere døjer med dårlig nattesøvn og alle de problemer, der følger med. Det er desværre en rigtig ærgerlig tendens, for god søvn er helt nødvendig for, at man kan fungere ordentligt i hverdagen. Her kommer tre tips til, hvad du kan gøre for at forbedre din nattesøvn

Køb en ordentlig seng

Det siger nok sig selv, at det er svært at sove godt, hvis ens seng ikke er behagelig at ligge i. Derfor er det vigtigt, at du tager dig tid og råd til at vælge en god og komfortabel seng, der fungerer som støtte til den gode nattesøvn. Et godt bud er at gå efter en elevationsseng, da de kan indstilles i flere forskellige positioner, så du kan sove i næsten lige den stilling, du har lyst til. Du kan tage et kig på en elevationsseng test og overveje hvilken model, der vil passe bedst til dig.

Dyrk regelmæssig motion

Det kan ikke anbefales at dyrke meget intensiv træning lige inden sengetid, da det tit kan virke opkvikkende frem for søvndyssende. Ikke desto mindre er regelmæssig motion en stor fordel, hvis du gerne vil forbedre din nattesøvn. Det skyldes bl.a. at dine muskler går ind i en hvilefase efter at have været aktive, hvilket kan gøre dig mere afslappet i kroppen. Derudover spiller motion også en vigtig rolle for dit psykiske helbred, og tankemylder og stress gør det naturligvis heller ikke lettere at falde i søvn om aftenen.

Drop mobilen inden sengetid

For mange mennesker er smartphonen en helt naturlig del af tilværelsen, som sjældent lades ude af syne. Når du skal til at sove, kan det dog godt anbefales at lade mobilen lade mobilen være et stykke tid inden. Det blå lys fra skærmen snyder nemlig din hjerne til at tro, at det er morgen, og så er det altså meget svært at falde i søvn. Prøv derfor at lave nogle afslappende ting om aftenen, som ikke involverer mobilen. Du kan for eksempel læse en bog, snakke med familien eller lytte til noget beroligende musik. Det kan også være en fordel med et analogt vækkeur fremfor mobilalarmer, så du ikke bliver fristet af telefonen.

Share.