Et website er jo ikke noget nyt nu om dage. Det er en selvfølgelighed, at alle virksomheder og organisationer er at finde online. Det er internettets indtog i vores samfund skyld i, og det har ført rigtig mange gode ting med sig. Der i blandt nem adgang til informationer om ting, steder, personer og organisationer. Og det er en rigtig god chance for din organisation for at nå ud til en større brugerflade, hvis I er at finde online. Derfor bør du, hvis det ikke allerede er aktuelt, gå i gang med at få oprettet et website med lidt kontaktinformationer og informationer om organisationen, jeres mål, service og team. Her er en miniguide til vigtig overvejelser i forbindelse med at oprette et website – det er bland andet meget vigtigt med et webhotel.
Start med domænenavnet
Allerførst skal du beslutte dig for, hvilket domænenavn du ønsker til dit website. Det skal gerne være det samme som det, du kalder organisationen eller din blog for at brugerne nemmest muligt kan finde websitet. Eksempler på domænenavne kan være;
- com
- dk
- org
Det er altså både navnet og .-endelsen du skal vælge, når du vælger domænenavn.
Derefter skal du tjekke om domænet er ledigt. Hvis det er ledigt, kan du købe det med det samme og komme i gang.
Køb webhotel i samme omgang
Samtidig med at du køber dit domænenavn, kan du lige så godt smide et webhotel oveni indkøbskurven. For et webhotel – dyrt eller billigt – sikrer dig god hastighed på websitet og stabil forbindelse, hvilket giver dine brugere og dermed potentielle kunder en behagelige og gnidningsfri oplevelse ved at bruge dit website. Hvis dit indhold med tekst og billeder samtidig er nemt at finde rundt i og giver den nødvendige information, er dit website allerede rigtig godt kørende!