Bilen er et af de ultimative designikoner!

0

Bilen. Danskernes og hele verdens transportmiddel nr. 1! Hvad skulle vi dog gøre uden bilen i en verden, hvor den offentlige transport sjældent kan holde en tidsplan, og hvor friheden er et must for rigtig mange mennesker? Bilen er uundværlig for langt de fleste familier, og der er prestige i at have den lækreste bil med flest praktiske funktioner. Vi køber i høj grad praktiske biler, der passer til vores behov, men rigtig mange kigger også på, om det nu er en pæn bil, de køber. Der bliver brugt milliarder af kroner på bildesign hos fabrikkerne verden over, og der er ingen tvivl om, at bilen er et designikon i mange henseender!

De ikoniske biler i 50’erne og 60’erne har banet vejen!

Bilens entré som designikon blev for alvor tydeligt i 50’erne og 60’erne, hvor mange af de smukkeste biler i historien så dagens lys. Der var de store sværvægtere i Ferrari og Alfa Romeo, der havde et solidt greb om det perfekte bildesign, og det er da også nogle af disse biler, som er absolut mest værd den dag i dag. Designet af en specifik bilmodel var allerede dengang meget hemmeligt, da man helst ikke skulle kunne kopiere det på forhånd, og denne trend er også fortsat ind i vores årtusinde, hvor oplysninger om bilmodeller er svære at få fat på, inden bilen triller ud af fabrikkernes haller!

De nye biler handler mere om teknik – mindre om design

Hvis man kigger på oplysninger om bilmodeller for de nyere modeller på markedet, så kan man hurtigt se, at tiderne er skiftet. Fra 60’ernes fokus på smukke biler, der ikke var særlig praktiske, er der langt til det store fokus på teknik og udstyr, som vi ser den dag i dag. Udstyrspakkerne bliver større og større i selv mindre biler, og på mange måder er vi trådt ind i en ny æra for bilernes design. Designet handler ikke nødvendigvis om, at bilen skal være smuk på ydersiden, men der er stort fokus på, at det skal være lækkert og rart at sidde inde i bilen, når man kører i den. Komforten går forud for langt det meste, men der er ingen tvivl om, at bilens status som designikon bliver holdt i hævd af de klassiske bilmærker, der producerer de lidt dyrere bilmodeller – Volkswagen har f.eks. i de sidste mange år udmærket sig ved et særligt stilfuldt og samtidig praktisk design!

Share.

Leave A Reply